TÉMA Alkohol

Červené víno - elixír mládí

Skutečnost, že červené víno má na organizmus v mnoha ohledech pozitivní vliv se jistě velmi příjemně poslouchá. Ano, je pravdou, že pokud si v mírném množství víno dopřáváme, nemusí nás trápit výčitky, ale právě naopak tím podporujeme své zdraví.

Jedním z prvních výzkumů na toto téma byla v roce 1979 studie Monica. Tehdy byl poprvé popsán jev označovaný jako „francouzský paradox". Je známo, že Francouzi nevedou až tak zdravý život z hlediska stravy, jejich kuchyně nepatří mezi nejlehčí, obsahuje řadu mastných jídel a tuky v podobě smetany či sýrů jsou zastoupeny v hojném množství.

Přesto zde lidé relativně málo trpí chorobami srdce a cév a francouzské ženy drží evropský primát v délce života. Jedním z možných vysvětlení může být právě pravidelná konzumace vína.

Naopak nejhůře v tomto výzkumu dopadly severské státy, jako například Finsko, kde je tradiční spíše pití tvrdého alkoholu.

Pozitivní účinky červeného vína

Látka, která je v červeném víně tak důležitá, se jmenuje resveratrol. Ten sehrává podstatnou roli v prevenci kardiovaskulárních onemocnění a cukrovky. Víno má též protirakovinný účinek, protože fenoly v něm obsažené fungují jako antioxidanty, zpomalují stárnutí buněk. Z výzkumů také vyplývá, že víno může snížit neblahé účinky vysokokalorické stravy. Tuto látku, která toto způsobuje, však obsahuje i víno bílé. Lze tedy říci, že záleží jen na obsahu antioxidantů a nelze jednoznačně říci, že červené víno je pro zdraví prospěšnější než bílé. Podle nejnovějších výzkumů mírná konzumace vína zvyšuje ženám šanci počít dítě a další pozitivní účinky přináší ženám v období po menopauze. Resveratrol a další fytoestrogení látky slouží jako přirozená náhrada poklesu pohlavních hormonů a zabraňují osteoporóze. Navíc potlačují vznik karcinomu prsu a vaječníku.

Nutno poznamenat, že lepší je si za dobré víno připlatit a nečekat žádné zázraky od toho koupeného v papírových krabicích za pár korun. Levná vína jsou často ochuzena o důležité složky a mohou též obsahovat velké množství konzervačních látek.

Kolik vína pro zdraví?

Samozřejmě platí, že pozitivní vliv má tento nápoj jen pokud je konzumován střídmě a není to s jeho užíváním přehnané. V opačném případě již jsou jeho pozitivní účinky zanedbatelné a ty negativní vítězí na plné čáře. Při nadměrné konzumaci se můžete dočkat cirhózy jater, poškození srdce a dalších zdravotních obtíží, poznamenán může být též váš profesní i rodinný život. Jaká tedy je ta přiměřená dávka, která se na našem zdraví odrazí jen pozitivně?

Pro muže jsou vhodné dvě sklenky vína denně, ženám postačí jedna. Naopak víno by si měly odpustit těhotné a kojící ženy, lidé se sklonem k závislostem, zhoršeným sebeovládáním, se sklony k agresivitě a nemocní s chorobami, které alkohol může zhoršovat (těžká cukrovka, žaludeční vředy, nemoci jater, epilepsie, onemocnění slinivky břišní). Taktéž je třeba vyvarovat se pití vína u lidí beroucích léky, jejichž účinky může alkohol měnit. O alkoholu samozřejmě neuvažujeme u mladistvých či u řidičů před cestou.

Jaké víno pijete Vy?

Červené víno - elixír mládí patří do témat
  • Rotwein 01.05.2012 20:55:28

    Večer 2,5-3 dcl červeného průměrně 5x týdně. Většinou víno v ceně 60 - 100 Kč za láhev. Bez problémů, užívám si to.
    Přes den v práci litr zeleného čaje. 1x týdně cca 2 stroužky česneku. Ranní chůze velmi svižně pěšky 4,2 km za 38 minut 5x týdně. Nemoci se mi vyhýbají, výjimečně chytnu v zimě lehčí virózu, přičemž se denně díky práci pohybuji v prostředí plném lidí (několik stovek osob denně).

  • Zuzka 04.05.2011 12:39:59

    Zdravím, dostala jsem radu pít červené víno Černý doktor na mé zdravotní
    potíže. Na stránce
    http://www.moldavia.cz/moldavska-cervena-vina/2532/cerny-doktor-rosso---cervene-vino-polosuche-18705.htm
    jsem nějaké víno našla a protože se v tom moc nevyznám, tak tápu. Neznáte ho
    někdo a můžete mi pomoci?

  • nejlepší je eliška david 05.11.2009 22:34:05

    ja si dam 2 sklnečky dene a deto

  • Vino a srdce Peter Horlan 18.08.2009 11:20:52

    Co sa tyka pitia vina pre zdravie – je pomerne rizikove odporucat ho ako prevenciu, kvoli mnozstvu vyrazne skodlivych ucinkov alkoholu.

    O ucinkov vina na srdce som cital aj jeden skvely clanok na http://www.fitcomplex.sk/…vino-a-srdce Pisu tam o tzv. francúzskom paradoxe – citujem: „Francúzi, ktorí konzumujú viac tukov ako Americania majú podstatne nižšiu úmrtnost na srdcovo- cievne ochorenia, co sa vysvetluje spotrebou cerveného vína.“
    Je to vsak len nespravna interpretacia, ktora sa stala velmi popularna.

  • Krabicové Božen Němec 20.03.2009 11:20:01

    má taky léčebné účinky – je těžce projímavé

  • červené víno eliška 04.02.2009 08:22:48

    Já si dávám skleničku červeného vína skoro každý den večer a pak se mi dobře spí.

Přidat příspěvek
* Povinné pole

Alkohol patří do témat

Adresář

Diskuze na téma Alkohol

  • Jituna 17.01.2011 18:01 Postinor

    Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, zda alkohol ovlivňuje-snižuje účinek postinoru? Děkuji.

  • stefina 04.05.2011 17:05 Postinor

    Tohle by mě taky zajimalo...V letákuneni napsany nic o alkoholu...

  • 07.08.2011 21:08 Nízký tlak a alkohol

    Dobrý den, mám osmdesáttři letou sousedku a ta tvrdí, že na nízký tlak pomáhá alkohol. Já si myslí…

  • Dobrý den.Je mi čtyřicet let a po neůspěšném šestiletém vztahu který skončil z důvodu stálého…

  • Štorcová 12.01.2011 19:01 Šikana na pracovišti

    Můj šéf mě neustále šikanuje v práci a stále mě nezdůvodně vyhazuje a sprostě nadává. Už je to…

Píšeme jinde